
A good friend of ours brought us this weird named wine, created in the Valtellina area of Lombardia. Sforzat is a name used for this red wine, that goes through a process, an extra step, in order to create a really original drink. The grape used here is the nebbiolo, also known as chiavennasca in this area, only that the harvest is later than usual- in the month of october instead of september or late august, and only the best grapes a picked. They are then laid out to dry and shrivel, a process which can take up to 3 months. After 18 months in a barrel and another 12 in the bottle, we can finally try it. The result is similar to that of an Amarone, a wine with a high percentage of alcohol, even though you can't taste it, with a grand structure, an incredible softness and just a touch of sweetness. Our bottle of Sfurzat was made by a vineyard named Rainoldi, who are particularly interesting because their vines are located on a side of a hill which has such a high incline, making harvesting these grapes really d

The color is a granate red with touches of burnt orange at the tips. Aromas of tobacco, dried violets and especially that of white truffles fill the glass. A great intesity and persitance, while warming and giving a velvety touch to the inside of our mouths. Pairs nicely with grilled meats like ribs or pork chops, or wild meats and aged cheeses.
Vote 90/100
Un amico molto vicino a noi ci ha portato una bottiglia interessante proveniente da una zona meravigliosa, La Valtellina.
L'Azienda prodruttrice è la Rainoldi situata a Chiuro vicino a Sondrio. Qui si ha ancora un grande rispetto per il lavoro in vigna infatti i vigneti son disposti con una elevata inclinazione e il lavoro è veramente difficoltoso e faticoso. Come potete vedere nell'immagine l'uva durante la vendemmia in alcuni casi è trasportata da un trenino che aiuta i viticultori a portarla in cantina data la grossa difficoltà nei movimenti.
Lo Sfursat la fa da padrone, questo vino con le uve 100% nebbiolo viene lasciato appassire nel fruttaio per almeno 3 mesi asciugando le uve fino al 35%, per concentrare in questo modo il frutto. L'invecchiamento avviene in botti di rovere per un periodo di 18 mesi per essere poi affinato in bottiglia prima della messa in vendita per almeno 12 mesi.
Il colore è di un granato che sfuma sull'aranciato, con dei profumi che ricordano la viola secca e il tabacco dolce con toni di tartufo bianco. In bocca è morbido con una fantastica intensità

Ottimo con carne alla brace, selvaggina e formaggi stagionati.
Irresistibile
Voto 90/100