Tuesday, June 17, 2008

Don Antonio dell'Azienda Morgante, Nero D'Avola


I'm not sure why, but for some reason, lately, I'm really into drinking south italian red wines. Maybe its the bad weather that keeps me away from whites and the desire to move from the repetative, but I am steering myself toward the rich and robust wines of the south. One of the most important of which is Nero d'Avola, THE red wine of Sicily. With the temperature seeming more like fall, and never ending rain, we were recommended a bottle of Don Antonio from the Azienda Morgante by our waiter- and owner- at Beccofino in Mogliano, Veneto; and since we were enjoying meat dishes a strong, full-bodied wine was the logical choice. The deep ruby color and nose-opening aromes made us smile. Slight spices of pepper, cinnamin, cloves and small dark fruits paired nicely with the elegant tannins and created a long lasting, velvety mix in my mouth.
Vote 89/100.

Non so perchè ultimamente ma per qualche ragione sto bevendo numerosi vini rossi del meridione italiano. Forse sarà il brutto tempo che questa estate imperversa in Italia che mi tiene distante dal bere la fragranza di qualche vino bianco ma il sapore fermo e robusto dei vini del sud al momento mi piace. Uno dei più importanti è sicuramente il Nero d'Avola, il vino che più rappresenta la Sicilia.
Con una temperatura che s'avvicina più all'autunno e una pioggia presente in tutte le ore del giorno ci siamo fatti aprire all'interno del ristorante Beccofino a Mogliano Veneto di Treviso una bottiglia di Don Antonio dell'Azienda Morgante di Grotte in provincia di Agrigento.
Il vitigno principe per l'appunto il Nero d'Avola si esprime in una veste vellutata e prorompente come da carattere siculo. I suoi profumi balsamici fluttuando si propagano scoprendo la liquirizia e un profondo tono d'asfalto. Si il terziario quì è complesso, la frutta sicuramente matura, la cannella e il cacao forse, regalano ai sensi momenti importanti. Il gusto è morbido e caldo i tannini ben smussati trattengono il ricordo di frutta matura. Equilibrato si, armonico pure.
Abbinato ad una tagliata di manzo. Great!!
voto 89/100

1 comment:

Anonymous said...

necessita di verificare:)

 

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Add to Technorati Favorites Add to Technorati Favorites Add to Technorati Favorites

wine Blogs - BlogCatalog Blog Directory

La marcia del V2-Day Subscribe with Bloglines
Directory of Food/drink Blogs
TOP 100 FOOD SITES
View blog authority