Wednesday, May 26, 2010

Durello Sparkling


From the Monti- Lessini region in the Veneto comes the newest heavyweight- Durello- Champagne style!! ok, for sure it definitely falls under the lightweight division, but this sparkling white is in for the long hall.
Why vintners don't look into different ways of treating grapes more often is something I'll never know. The dry Durello wine (translated as 'little hard grape' in Italian) was nothing but a bland, pungent table wine, shipped off usually to Germany. The harsh acidity and thick tough skin of the grape left little hope for the future of this grape. But with a little hope and imagination something magical was created. Because of the high acidity, Durello is perfect to resist the cooling months and can be left longer on the vines way after most grapes have been picked. This results in a sweeter, less aggressive wine. Acidity is also the key player that the three grapes in Champagne can't compete with. For sure this wine is unlike any other. Its perfumes are incredibly intense and the floreal (rose and daisy) and fruit (grapefruit and pear) really come through. Full-bodied and well-rounded, Durello makes to be a great wine to pair food with. Its strength and character allow us to combine it with veal and chicken dishes, not just seafood like other bubblies. It can be aged in barrel before carbonation giving a vanilla and toasty caramel kick, to be drank with biscotti or other dry deserts. The possibilities are endless. Here are a few of newest trendsetters.

Cecchin
Fongaro
Marcato
Sandro di Bruno
Cantina di Montecchia di Crosara
Cantina di Gambellara

Dalla zona Monti-Lessini nel Veneto, arriva la piu bella novità- Durello- stile champenoise. Beh non è veramente una novità ma è invece un vitigno che sta per 'rinascere' se mi permettete la parola. Il Durello nella sua forma normale è quasi piatto, duro come si può immaginare dal nome, e non veramente interessante; per questo spesso era esportato in Germania per esempio. La pungente acidità e la pelle dura e grossa lasciava poca speranza per il futuro di questo vino. Ma con un po' di immaginazione e fortuna, qualcosa di fantastico è stato creato. Perchè il Durello ha un alto livello di acidità, è perfetto per resistere nei mesi più freddi e può essere lasciato più a lungo in vigna dopo che quasi tutte le altre tipologie sono già state vendemmiate. Il risultato è un vino piu 'dolce' e meno aggressivo. L'acidità è la spina dorsale per una buon spumante- qualcosa che viene dato dalle tre uve per comporre lo Champagne, il Durello spumante necessita solo di se stesso I suio profumi sono veramente intensi e gli aromi floreale (rosa e margarita) e di frutta (pera e pompelmo) si espimono maggiormente. Corposo e rotondo è un vino che va molto bene abbinato con cibo. La sua forza è il carattere.
permetteteci di abbinarlo con il vitello e il pollo non solo con il pesce come gli altri spumanti. Il Durello può essere invecchiato in botte prima della rifermentazione, donandogli così un gusto di vaniglia e di leggera tostatura. In questo caso meglio abbinato con biscotti o altri dolci secchi. Sotto qualche nomi di alcuni 'trendsetters':

Cecchin
Fongaro
Marcato
Sandro di Bruno
Cantina di Montecchia di Crosara
Cantina di Gambellara

1 comment:

Anonymous said...

inferior flights to europe
price for hotels
furlough home
ski hotels
south ground hotels
cheap luxury hotel
qatar airlines brevity grade
airline booking codes
hinterlands billet hotels
champerret elysees hotel
echuca accommodation
jobs with compromise
swan protection
australia hotel prices
tawdry dissociate
b&b lodging
hotels in
maldron hotel
refined economical houses
b b deals
stay motel
pod hotel
cheap hotels ca
senior covering
airplane domain

 

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Add to Technorati Favorites Add to Technorati Favorites Add to Technorati Favorites

wine Blogs - BlogCatalog Blog Directory

La marcia del V2-Day Subscribe with Bloglines
Directory of Food/drink Blogs
TOP 100 FOOD SITES
View blog authority