Sunday, March 16, 2008

Schiava Gentile



Schiava Gentile is a grape found mainly in the Alto Adige region in Italy. Since it is grown in the north and is therefor a colder region, reds tend to be lighter and fresher, carrying qualities almost like a white. This particular bottle by Franz Haas has light and transparent red color with likable smells of cherries and berries; a light tannicity and has a refreshing quality. Its delicate and good with salami, white meats and even grilled fish. And since Alto Adige is the Austrian region of Italy- in fact german is their first language, you can drink the good bottle the way they do... with canederli and speck!
Vote 80/100

La Shiava Gentile è un vitigno autoctono della regione dell'Alto Adige, crescendo in una zona fredda al nord Italia e conoscendo le sue pecularità si cerca di giocare più sulla freschezza che sulla componente tannica del vino.
La Schiava Gentile è il vitigno più rappresentativo in questa zona , copre infatti una produzione del 60% seguita dal Lagrein con il suo 6%.
Il vino è della cantina Franz Haas nota sopratutto per il suo Pinot Nero; comunque la "nostra" Schiava Gentile ha un colore rosso rubino trasparente(si può veramnete leggere attraverso il bicchiere) porta i profumi della ciliegia del ribes e frutti di bosco, in bocca i tannini si sentono appena ha però una buona freschezza.
La sua delicatezza si abbina bene con dei salumi e delle carni non molto strutturate.
Inoltre allargherei l'abbinamento ai famosi canederli con speck, piatto tipico dell'Alto Adige e della vicina Austria.

Voto 80/100

No comments:

 

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Add to Technorati Favorites Add to Technorati Favorites Add to Technorati Favorites

wine Blogs - BlogCatalog Blog Directory

La marcia del V2-Day Subscribe with Bloglines
Directory of Food/drink Blogs
TOP 100 FOOD SITES
View blog authority